»
به روز شده در : شنبه ، 15 بهمن 1390 ساعت 14:11

صفحه نخست تماس با ما آرشیو ارسال خبر جستجو پیوند ها RSS
کد خبر : 3212
تاریح انتشار : دو شنبه 23 فروردین 1389 - 17:01:38
تعداد بازدید : 2050
 
  ارسال به بالاترین  ارسال به دنباله داغ کن - کلوب دات کام چاپ این صفحه

7 ماده موثر در جلوگیری از آلزایمر و موثر در تقویت حافظه
تغذیه صحیح سبب تقویت حافظه و دور ماندن از بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود. مصرف مرتب بعضی خوراکی‌ها مانند قهوه، ماهی و ... موجب افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و سلامت مغز می‌شود.

ببین نیوز، تحقیقات متعدد نشان داده‌ که تغذیه صحیح و استفاده مناسب و متعادل از خوراکی‌های خاص، سبب تقویت حافظه و دور ماندن از بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود. مصرف مرتب بعضی خوراکی‌ها موجب افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و سلامت مغز می‌شود. هفته نامه سلامت در گزارشی ما را با خوراکی‌هایی که می‌توانند حافظه‌ را تقویت کنند، آشنا می کند.

ماهی‌های چرب
غذاهای دریایی مثل ماهی آزاد، ساردین، تن و خال مخالی حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند سبب افزایش قدرت، بهره‌وری و سالم ماندن مغز شوند. حدود 40 درصد از اسیدهای چربی که در غشاهای مغز وجود دارند، DHA نامیده می‌شوند و DHA یکی از موادی است که به وفور در روغن ماهی موجود است.
متخصصان اعتقاد دارند که وجود این ماده برای نقل و انتقال سیگنال‌های مختلف در مغز ضروری است. بر اساس تحقیقاتی که محققان دانشگاه تافت در سال 2006 انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که حداقل 3 بار در هفته از ماهی‌های چرب حاوی امگا 3 تغذیه می‌کنند، DHA خون بسیار بالاتری نسبت به سایر افراد دارند و خطر ابتلایشان به آلزایمر هم 39 درصد کمتر از سایرین است.

سبزیجاتی با برگ سبز تیره
اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و کلم دلمه‌ای از جمله سبزیجاتی هستند که سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C و کاروتنوییدها هستند. یعنی همان آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای حفظ سلامت قلب بسیار مفیدند. به طور کلی وظیفه اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، مبارزه با رادیکال‌های آزادی است که هدف ‌شان تنها آسیب‌رساندن به سلول‌ها و اختلال در تقسیم انرژی در بدن است.
سلول‌های مغز هم که وظیفه سوخت‌ رسانی به کل بدن را دارند، از جمله آسیب ‌‌پذیرترین سلول‌ها در برابر این ترکیبات زیان بار هستند، بنابراین وقتی که این مواد سمی به مغز هجوم می‌برند، آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند با آنها مبارزه کرده و از مغز محافظت کنند.
بر اساس مطالعاتی که روی بیش از 13 هزار خانم در دانشکده پزشکی ‌هاروارد انجام گرفت، پژوهشگران پی بردند که خانم‌هایی که حداقل 4 وعده در روز از سبزیجات برگ سبز تیره استفاده می‌کنند، 2 برابر کمتر از سایرین از زوال عقل و از کارافتادگی قدرت تمرکز رنج می‌برند. همچنین پژوهشگران ‌هاروارد، اعلام کرده‌اند که هر چه سبزی و میوه‌ها رنگی‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان بیشتری هم دارند.

آووکادو و انواع مغز دانه‌ها
تمام این خوراکی‌ها حاوی یک آنتی‌اکسیدان‌ مهم دیگر به نام ویتامین E هستند. پژوهشگران می‌گویند کسانی که به مقدار مناسبی ویتامین E مصرف می‌کنند، 67 درصد کمتر از سایرین به آلزایمر مبتلا می‌شوند. شما باید حداقل روزی 15 میلی‌گرم ویتامین E به بدن‌تان برسانید و این میزان در 55 گرم بادام به راحتی یافت می‌شود.

شکلات تلخ
شکلات تلخ ( که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد ) سرشار از فلاونویید، یکی دیگر از آنتی ‌اکسیدان‌های مفید برای بدن و به خصوص مغز است. می‌توان با خوردن 30 گرم شکلات تلخ در روز، قدرت تمرکز را افزایش داد. خوراکی‌های دیگری هم که می‌توانند جای شکلات تلخ را در رژیم غذایی بگیرند شامل سیب، انگور، پیاز و چای هستند.

‌کاری
آمار فراموشی و فراموش‌کاری در بین هندی‌ها و تایلندی‌ها بسیار پایین است! چرا؟ چون غذاهای‌شان همیشه پر است از ادویه ‌کاری. محققان هنوز نتوانسته‌اند به درستی بفهمند که چه واکنشی در مغز پس از مصرف کاری رخ می‌دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می‌شود، اما به همه افراد توصیه می‌کنند که با افزودن پودر کاری به غذاهای مختلف‌شان، شانس ابتلا به آلزایمر در میانسالی را در خود کاهش دهند.

آب
تمام سلول‌های بدن برای اینکه رشد خوب و مناسبی داشته باشند، به آب کافی نیاز دارند و سلول‌های مغز هم از این قضیه مستثنا نیستند. در حقیقت، یک ‌سوم از حجم مغز از آب تشکیل شده است و بنابراین خوردن آب کافی در روز، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.
بر اساس مطالعاتی هم که در دانشگاه اوهایو صورت گرفته، محققان اعلام کرده‌اند که کارکرد مغز افرادی که ذخیره مناسبی از آب در بدن‌شان دارند، نسبت به افرادی که به میزان لازم آب نمی‌نوشند، بهتر است. آنها همچنین گفته‌اند که نوشیدن حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز برای تمام افراد ضروری است و اگر این میزان تا 12 لیوان افزایش یابد، کارایی مغز هم بیشتر می‌شود.

قهوه
همان‌طور که مصرف زیاد و بی‌رویه نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود، مصرف مناسب و به اندازه ‌شان نیز می‌تواند قدرت تمرکز و کارایی مغز را بالا ببرد.
بر اساس مطالعاتی که محققان فرانسوی در سال 2007 انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که خانم‌های بالای 65 ساله که 3 فنجان در روز قهوه می‌خورند، قادر به حفظ کردن آدرس، شماره تلفن و لغت‌های بیشتری نسبت به آنهایی هستند که قهوه نمی‌خورند.
آنها همچنین شانس ابتلای خانم‌های دوستدار قهوه به آلزایمر را 30 درصد کمتر از سایرین دانسته‌اند. تنها هشداری هم که محققان در زمینه مصرف قهوه داده‌اند، این بوده است که افراد نباید بیش از 400 میلی‌گرم ( یعنی3 فنجان ) در روز قهوه بنوشند.

ببین نیوز

پر بازدید ترین های امروز
» بهترین تصاویر علمی/ عکاسی محقق ایرانی از ...
» شجاعی فرد: به تنهایی آدمها اصرار داشتم
» آمریکا توانایی روبرو شدن همزمان با ایران ...
» همایش ملی "پژوهش در نظام عدالت کیفری" بر ...
» جشنواره فجر "نارنجی پوش" شد
» گزارش تصویری / بارش برف شدید در گلستان
» خودروهایی وارداتی که 30 میلیون تومان گرا ...
» فروش اوراق مشارکت فروخته نشده با نرخ سود ...
» ناصر پلنگی هم گالری‌دار شد
» انتقاد اقبالی از غیبتش در سمینار مدرسان ...
» مجری بازیگر هستم / "گل‌آموز" مکمل درس بچ ...
» ما در جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم
» تصاویر جدید تلسکوپ هابل از دوقلوی کهکشان ...
» کامرون دعوت اوباما را پذیرفت/ ایران محور ...
» 55 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت م ...
جدید ترین های امروز
» مدال برنز خردمندی در رقابت‎های بدمینتون ...
» رکورد حضور خبرنگاران خارجی در صنعت نفت ش ...
» ثبت نام اشخاص حقوقی برای دریافت شماره اق ...
» فروش شرکت‌های آبفا تا پایان برنامه پنجم/ ...
» تعلل سفارت افغانستان در صدور گذرنامه مشک ...
» انتقاد هاشمی رفسنجانی از برنامه‌های کم م ...
» درخواست 5هزاردانشجوی خارجی برای تحصیل در ...
» "بی خود و بی جهت" پروانه اکران عمومی ندا ...
» سکه طرح جدید 775 هزار تومان/ طلا ارزان ش ...
» حرکت امام خمینی (ره) روحی تازه در کالبد ...
» واژگونی اتوبوس با 11 کشته و زخمی/ بازگشا ...
» استعفای گروهی اعضای هیئت مدیره فدراسیون ...
» تلفات غیرنظامیان به بالاترین میزان خود ر ...
» گزارش تصویری / همایش سینما و بیداری اسلا ...
» طراحی سکانس تلخ برای خواستگاری از زن جوا ...

ممنونم از کمکتون مرسی
8 اردیبهشت 1389 ساعت 14:02
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
کد امنیتی : Captcha
* کد امنیتی :
* متن نظر :

تمامی حقوق این سایت برای ببین نیوز محفوظ است هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع می باشد .